Da, trebali biste priložiti motivacijsko pismo prilikom javljanja na oglas za posao
Foto: Pixabay

Jedan od ključnih dokumenata koji bi se trebao danas priložiti uz svaku prijavu za posao, pa čak i onda kada poslodavac to decidirano ne traži, je motivacijsko pismo. Ono je, uz dobro sažet životopis, ogledalo koje poslodavcu omogućava uvid u to kakva ste osoba te će iz njega pokušati iščitati odgovara li profil osobe koja se javlja za zaposlenje njegovim potrebama.


Ne manje važno, poslodavac će iz njega pokušati doznati posjeduje li osoba koja se javlja na natječaj ne samo vještine koje su potrebne za kvalitetno obavljanje posla, već i može li se ona uklopiti u postojeću strukturu rada, dijeli li određene vrijednosti koje sama tvrtka promovira te na koji će način funkcionirati s ostalim djelatnicima.


Motivacijsko pismo dokument je koji detaljno opisuje vaše profesionalne vještine i razloge za prijavu na posao, a može se koristiti i u akademske svrhe, poput prijave za različite stipendije, pripravništva, dodatnu izobrazbu ili sudjelovanje na nekom projektu. U svakom slučaju, motivacijsko pismo važan je segment na koji bi se itekako trebalo obratiti pažnju prilikom apliciranja za novi posao, a ništa manje nije važan način na koji netko sebe predstavlja u njemu.


Znati prezentirati sebe


Čini se da je u digitalnoj eri poslovanja, posebno sada u epidemiji, značaj elektroničke komunikacije, pa onda i poslovne elektroničke komunikacije, važniji i u primjeni više nego ikada prije. Stoga, poznavanje rada na računalu pa onda i znati prezentirati sebe drugima u digitalnoj sferi predstavlja conditio sine qua non u procesu pronalaženja posla. Stoga se na motivacijsko pismo može gledati kao svojevrsna interpretacija životopisa u kojem ćete, ne samo detaljnije iznijeti svoja radna iskustva i vještine, već i dodatno obrazložiti razloge zbog koje ste odabrali baš tu tvrtku i baš to radno mjesto. Motivacija i strast za obavljanje posla, poslodavcima uglavnom predstavljaju dobar razlog da vas uključe u selekcijski postupak kandidata koji su se prijavili na natječaj.


Za pisanje dobrog motivacijskog pisma za početak si osigurajte potrebno vrijeme i ne žurite. Razmislite zašto se želite javiti na taj posao, zašto ste odabrali tu tvrtku i koji bi mogao biti vaš doprinos jer ovdje u stvari odgovarate na ključno pitanje koje glasi: „Zašto sam baš ja prava osoba za taj posao?“.


Kada ćete osvijestiti koja su vaša očekivanja i želje, ali i doprinos koji možete dati tvrtki, praktički ste dobili kostur na kojem ćete temeljiti svoje motivacijsko pismo. Svakako bi pri tom bilo poželjno da se što je detaljnije moguće informirate o djelatnosti kojom se tvrtka bavi, specifičnostima radnog mjesta na koje se javljate, a pri tom će vam pomoći ako u tekst unesete neke od ključnih riječi koje tvrtka koristi kako bi predstavila sebe i svoj proizvod prema poslovnim partnerima i potrošačima. Dajte si vremena i pročitajte njihove objave na društvenim mrežama, informirajte se o proizvodima, ali pročitajte i misiju i viziju kompanije ako je navedena na njihovim mrežnim stranicama.


Struktura motivacijskog pisma


Nakon toga bit ćete spremni za pisanje teksta kojeg strukturirajte u tri dijela. U uvodu biste trebali sebe predstaviti poslodavcu, a nit vodilja bi vam trebala biti da privučete pozornost čitatelja i potaknete ga da nastavi čitati vaš tekst, pa u ovom dijelu pojasnite svoj interes za rad u tvrtki i na određenom radnom mjestu te iznesite svoja razmišljanja o tome na koji način smatrate da biste svojim radom pridonijeli razvitku poslovanja tvrtke.


U nastavku predstavite svoja znanja i vještine te postignuća na prethodnim radnim mjestima. Prednost će vam svakako biti ako opišete situaciju u kojoj ste koristili tražene vještine i znanja. Opišite koji je pri tome bio vaš konkretan zadatak i navedite koje aktivnosti ste sve poduzeli da ga riješite. Svakako i navedite dokaze koji ukazuju na uspješnost pri tome.


U zaključku sažmite svoje ambicije. U ovom dijelu ostavljate konačan dojam na čitatelja, a svakako se zahvalite na prilici poslodavcu što je razmotrio vašu prijavu i potaknite ga da vas kontaktira u slučaju da ima dodatnih pitanja.


Optimalno je da u motivacijskom tekstu napišete pola do maksimalno jedne stranice teksta, veličine 12 u općeprihvaćenom fontu u poslovnom svijetu, kao što su Times New Roman ili Arial.


Ljudski „touch“


Pišite s osobnošću. Vaši interesi, osjećaji i perspektive su jedinstveni, pa je pisanje o njima dobar način da se izdvojite od drugih. Budite prirodni i pišite onako kako biste razgovarali s poslodavcem da je s vama u sobi. Uključite zanimljive detalje koji će vašem motivacijskom pismu pomoći da se izdvoji od drugih. Humor se može pogrešno protumačiti, pa se odlučite za ozbiljniji ton.


Budite pristupačni i izražavajte se jednostavno, bez predugih rečenica koje bi se mogle pogrešno protumačiti ili jednostavnije rečeno, pišite jezikom koji je lako razumljiv za ovakve tekstove. Jasnoća, suvislost, razumljivost i točnost poslodavcu će odgovoriti na pitanja poput jesu li osobi važni detalji, je li komunikativna, pedantna, do toga da će pokušati zaključiti može li se na vas osloniti i pridržavate li se rokova.


U motivacijskom pismu koristi se poslovna komunikacija, pa je poželjno da u njemu poštujete strukturu poslovnog pisma koje sadrži zaglavlje, adresu primatelja, mjesto i datum, pozdrav i potpis, popis priloga i slično. Pismo započnite s: „Poštovani“, a ako vam je poznata osoba kojoj ga adresirate, svakako to istaknite uvodno. Pismo završite odgovarajućim poslovnim pozdravom: „S poštovanjem“, uz navođenje svog imena i prezimena.


Istaknite prednosti, a ne nedostatke


Usredotočite se na svoje prednosti, a ne na izazove ili ograničenja. Pisanje o svojim prednostima pomaže poslodavcu shvatiti vašu potencijalnu vrijednost za njegovu tvrtku. Trudite se biti afirmativni, ostavljajući dojam da ste u svom radu samostalni, ali i da se dobro snalazite u timskom radu. Svakako istaknite svoja postignuća i ne libite se dati primjer uspješne realizacije nekog projekta. Možete navesti i neko od svojih svakodnevnih zaduženja kako biste na primjeru pokazali svoju vrijednost i inovativnost, ali isto tako kako biste naglasili da razumijete što se od vas očekuje na novom radnom mjestu.


Za razliku od životopisa, koji se uglavnom piše u formi nabrajanja informacija o iskustvu, obrazovanju, znanju i vještinama, molba za posao dokument je slobodne, literarne forme koja životopisu daje zapravo ljudskost.


Ona stoga i zahtijeva individualniji i osobniji pristup, ali tu zaboravite na predloške u kojima ćete tek promijeniti ime i adresu poslodavca. Kao što smo već naveli, osim vašeg razmišljanja i isticanja vaših postignuća i vještina, svaki poslodavac prvenstveno želi znati vaš motiv zašto ste se javili na njegov natječaj i zašto osoba svoje novo radno mjesto vidi baš u njegovoj kompaniji. Većini poslodavaca, bilo da je riječ o velikoj tvrtki ili nekoj s malim brojem zaposlenika, podjednako je naporno tragati za dobrim radnikom, a naglašavanjem razloga iz kojeg želite raditi baš tamo, poslodavcu daje znak da vam nije samo usputna stanica i da vrijedi njegovog truda zaposliti vas pa čak i onda ako i ne posjedujete iskustva.


Što ako tragam za prvim poslom?


U ovom dijelu dolazimo do onog najvažnijeg, a to je da mladima itekako nije lako pronaći prvi posao, pogotovo ako je riječ o osobi koja smatra da nema puno toga ponuditi poslodavcu s obzirom na nedostatak iskustva. Međutim, treba istaknuti da kako se mijenja način poslovanja, tako se postepeno mijenjaju i standardi kojima se poslodavci vode prilikom potrage za radnog snagom.


Iskustvo rada na istom ili sličnom poslu ne mora nužno biti informacija na kojoj će poslodavac inzistirati i svakako ne bi trebala biti barijera zbog koje se nećete javiti na posao. Svaka tvrtka danas koristi svoj neki program za rad i ima drugačiju metodologiju rada i malo je vjerojatno da će osoba koja i ima iskustvo, doći na novo radno mjesto i neće imati ništa novo za naučiti. U tom smislu, svakako istaknite svoju prilagodljivost, dobru snalažljivost, sposobnost brzog usvajanja novih vještina, što su prednosti mladih današnjice.


Radna mjesta na višim pozicijama svakako zahtijevaju iskustva, ali nemojte da vas navođenje određenog broja godina iskustva koje tvrtka u opisu natječaja za pojedino radno mjesto obeshrabri. Za početak, prilikom traženja prvog zaposlenja, iskustvo u pisanju životopisa i motivacijskog pisma također je važan korak. Stoga se ne dajte obeshrabriti ako odmah ne pronađete posao, već gledajte testiranja koja ste prošli, ali i razgovore za posao kao mogućnost prikupljanja dragocjenog iskustva. Međutim, da bi došli do tih koraka, potrebno je proći onaj inicijalni dio, a to je javiti se na natječaj s dobro sročenim životopisom i kvalitetno napisanim motivacijskim pismom.


Stoga ako i nemate realnog radnog iskustva, ne očajavajte. Mnogi poslodavci ne libe se zaposliti osobu bez iskustva u želji da prvi budu ti koji će u vas usaditi, odnosno bolje rečeno prilagoditi vašu poslovnu komunikaciju i radne navike potrebama svoje kompanije. S obzirom na to da će ovdje i poslodavac uložiti svoje resurse kako bi danas – sutra dobio kvalitetnog radnika, onda je jasno da želite da poslodavac iz motivacijskog pisma iščita vašu želju za radom baš u njegovoj tvrtki, a to je svakako korak prema daljnjem selekcijskom postupku.


U tom slučaju nemojte se u motivacijskom pismu usredotočiti na iskustvo koje nemate, već primjerice na iskustvo koje želite steći jer smatrate da će vam ono pomoći u obavljanju posla kojeg priželjkujete. Osim toga, budite slobodni navesti iskustvo volontiranja, sudjelovanje u školskom projektu ili projektu na fakultetu pa čak i iskustvo obavljanja prakse tijekom školovanja. Pritom istaknite kako vam je to iskustvo pomoglo u stjecanju novih vještina ili razumijevanja poslovnih procesa.


I za kraj, u pismu ne ponavljajte informacije iz životopisa i nikako ne preuveličavajte svoja znanja i radno iskustvo. Radije budite afirmativni i zanimljivi umjesto megalomani, odnosno, motivacijsko pismo napišite u skladu s onim što i piše u vašem životopisu.


Sretno!


Autorica: Barbara Kraš Kedmenec


Projekt ‘mimladi.hr - novo lice naslovnice’ sufinancira Europska unija sredstvima Europskog socijalnog fonda u iznosu od 800.070,02 HKR. Trajanje projekta je dvije godine, a ukupna vrijednost projekta iznosi 941.258,85 HRK. Sadržaj članka isključiva je odgovornost Svjetskog saveza mladih Hrvatska.

Skip to content