Tihana Rilak-Urošević: Naš posao je obradovati druge – Lako razumljiva verzija
Foto: Privatna arhiva Poklon Express

Mnogi u Hrvatskoj u nedostatku poslovnih prilika prisiljeni su pokrenuti vlastiti posao.

No mnogi unatoč povoljnom okruženju ne znaju što pokrenuti. 



Jedan od primjera je zagrebačka tvrtka Poklon Express d.o.o., koju su zajednički pokrenule mlade hrvatske poduzetnice Tihana Rilak-Urošević (31) i Daniela Piskać (30).

One su ostavile svoje poslove, uz podršku Hrvatskog zavoda za zapošljavanje i državnih poticaja pokrenjule obrt, koji je već prerastao u društvo s ograničenom odgovornošću.

I, kako same ističu, njima lockdown i pandemija Covida nije naškodila, upravo suprotno – pružila im je dodatnu odskočnu dasku.

O poslovnim počecima i planovima razgovaramo sa suosnivačicom tvrtke Tihanom Rilak-Urošević, koja je nedavno proslavila svoj 31. rođendan. 

Prije nekoliko godina osnovali ste tvrtku.

Kako ste došli na ideju za pokretanje posla?

Ljubav prema darivanju krenula je od malih nogu - već sam u vrtiću kao klinka izrađivala poklone prijateljima - od personaliziranih crteža do naušnica i lančića koje su moji obožavali.

Slične hobije imala je i moja poslovna partnerica Daniela Piskać koja je prijateljima kroz igru poklanjala svoje igračke zapakirane u ukrasni papir s mašnom.

Srele smo se na faksu, i dalje obje uvjerene u to da se prijateljstvo ne može kupiti - ali da se može darovati.


Odmah smo 'kliknule' i naša kreativnost zaživjela je kroz razne novinarske projekte.

Nakon faksa svaka je krenula u svom smjeru, Daniela u novinarstvo, a ja u marketing.

Putevi su nam se ponovno spojili kad smo postale cimerice.

Zaredala su se brojna slavlja i shvatile smo da smo odličan tandem za osmišljavanje poklona za naše najmilije.

Pomislile smo kako bi bilo lijepo da nam je to svakodnevni posao - i shvatile - zašto ne?

Prijatelji su nam često govorili da ih spašavamo s našim savjetima što pokloniti te smo odlučili veliku ljubav pretvoriti u posao iz snova.


Temeljna ideja je pružiti pomoć u kreiranju idealnog dara upravo ljudima koji nemaju vremena ili ideja.

Nudimo kompletnu uslugu - od osmišljavanja, preko izrade i nabave, do pakiranja i dostave na kućni prag.

Poklon sastavljamo prema željama klijenta, a ako klijenti nemaju ideja mogu nam poslati detalje o slavljeniku, a mi im ponudimo nekoliko prijedloga te nakon dogovora krećemo u izradu, nabavku i dostavu.


Koji su najveći problemi s kojima ste se suočili u poslovanju?

Kao i u svakom poslu, i u našem ima uspona i padova, no od samog početka imale smo sreće da su svi naši problemi bili rješivi.

Na početku smo za model poslovanja odabrale obrt koji nije baš odgovarao našoj prirodi posla pa smo ga kasnije, zbog povećane količine posla na koju nismo računale prilikom otvaranja, morale zatvoriti i prijeći u društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) jer je obrt na neki način gušio naše poslovanje, dok smo u ovom modelu prodisale.


Veliki problem trenutno je i povećanje cijena doslovno svih artikala, zbog čega smo i mi morale dizati cijene naših poklon paketa kako bi naša tvrtka ostala održiva.

Budući da radimo s jako puno artikala iz puno raznih trgovina, ovisne smo o stanju na tržištu - često se dogodi da vrlo tražene artikle rasprodaju te ih na žalost više ne možemo naći i moramo govoriti klijentima da su nedostupni.



Je li vrijeme pandemije Covida dodatno otežalo poslovanje i kako?

Upravo suprotno, mislimo da se zbog pandemije i toliko pročulo za nas.

Kad je nastupila prva izolacija popraćena kampanjom pod motom 'Ostani doma', mi smo bile potpuno nove na tržištu i prepale smo se da će to uništiti našu tvrtku u startu.

No već nekoliko dana prije lockdowna, posao je buknuo, vjerojatno zahvaljujući dostavi na kućni prag koju smo nudile.

Ljudi su naručivali poklone za svoje najmilije s kojima se zbog lockdowna nisu mogli vidjeti i proslaviti rođendane, a mi smo ih dostavljali na kućni prag, naravno uz pojačani marketing usmjeren na dostavu.

To je za nas bila druga odskočna daska nakon koje je posao procvao, pa uvijek kažemo - u svakom zlu nađe se i neko dobro.



Kako bi ocijenili ulogu države, tj. kako se ona odrazila na Vaše poslovanje?

Jeste li koristili ikakvu pomoć države ili državnih agencija, tj. poticaja?

Mjesecima prije pokretanja posla raspitivale smo se kako to ostvariti, da bi prije gotovo tri godine i uspjele.

Zainteresirali su nas poticaji za samozapošljavanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ), jer je uz financijsku pomoć naš san bilo lakše pretvoriti u stvarnost.

Na ljeto 2019. godine odlučile smo riskirati, dati otkaze i krenuti u novu avanturu.

Taj put je, na naše iznenađenje, protekao vrlo glatko.

U HZZ-u su odmah podržali našu ideju.

Savjetnici su nam puno pomogli oko realizacije i Poklon Express je otvoren.

Sredstva za samozapošljavanje bila su nam odlična odskočna daska za lakši start - zahvaljujući njima dobile smo sve potrebno za poslovanje, od uređaja do poslovnog prostora.

Odmah smo 'krenule jako', ljudi su se zainteresirali te smo već za prvi Božić imale poprilično narudžbi, a do Valentinovo se dobar glas još više proširio te su narudžbe planule.

Iako su nas mnogi upozoravali da je prva godina teška, na naše iznenađenje ljudi su prepoznali potencijal već u samim počecima.

Čak nam je i pandemija, što se poslovanje tiče, više pomogla nego odmogla.



Je li Hrvatska kompetitivno tržište?

Jeste li orijentirani isključivo na hrvatsko tržište?

Hrvatska je kompetitivno tržište, no smatramo da je velik problem rad `na crno` koji je procvao na društvenim mrežama.

Mi smo od prvog dana radile legalno i plaćale davanja državi, bilo kroz obrt ili d.o.o., dok je nakon nas niknulo puno nelegitimnih `poklon asistenata` koji nisu imali registriran niti jedan model poslovanja.

Oni su, zahvaljujući tome, na žalost puno konkurentniji jer ne moraju plaćati poreze i cijene su im automatski niže.

Smatramo da je to veliki problem za prave male poduzetnike, kojime se nitko ne bavi.

Još uvijek smo orijentirani isključivo na hrvatsko tržište zbog visokih cijena dostave za druge zemlje, no ni širenje u budućnosti nije isključeno.



Koje su mane, a koji najveći problemi u Vašem poslovanju?

Za sada smo uglavnom zadovoljne našim poslovanjem.

Obrt nam kao model nije odgovarao, no to smo promijenile.

Tako uglavnom i funkcioniramo  - za  vrijeme uspona pokušavamo izvući što više iz toga, a u vrijeme padova, dajemo sve od sebe da se dignemo i oporavimo što prije.

U vrijeme sezona poput Božića, Valentinova ili Majčinog dana, doslovno ne spavamo tjednima kako bismo isporučili sve narudžbe koje zaprimimo, no zato u vrijeme `sušnijih` razdoblja imamo s čime pokriti troškove.



Kao mladoj poduzetnici, mislite li da je lakše muškarcima u poduzetništvu?

Mi smo imale sreće da se na našem primjeru pokazalo da nije tako - ključni ljudi smatrali su nas dovoljno kompetentnima da nešto postignemo, a to su ljudi iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koji nisu sumnjali u našu ideju i koji su nam pomogli s novčanim poticajima te naravno naši klijenti koji nam od samog početka vjeruju, a mi se trudimo to povjerenje opravdati svakim novim paketom.


Ponekad nam se jedino činilo da možda djelujemo neozbiljno jer smo obje dosta vrckave, no srećom upravo je i takva priroda našeg posla.

Zanimljivo je i što su oko 80 posto naših klijentica žene, kojima vjerojatno odgovara što surađuju upravo sa ženama, možda nam zato još i više vjeruju.

Kome god smo od poslovnih partnera izložile našu ideju, shvatio je zašto je održiva - zbog potpune predanosti i posvećenosti onome što radimo.


Možda ponekad naš pristup djeluje `ženski` i neozbiljno, kad su u pitanju rezultati, pokaže se itekako ozbiljnim, zbog čega smatramo da nismo ništa manje konkurentnije od muškaraca, a nitko nas srećom nije tako niti tretirao.

Došlo je vrijeme kada žene mogu sve, pa i više, samo treba biti ustrajan u onome što radite.



Imate li poslovnih planova za iduće razdoblje?

Kojih?

Od samog početka želimo se više posvetiti organizaciji iznenađenja, što još nije uspjelo zaživjeti u potpunosti zbog količine narudžbi za poklon pakete koje svakodnevno zaprimamo, no svakako je i dalje u planu.

U slobodno vrijeme radimo i na razvoju novih proizvoda koje planiramo plasirati pod našim logom, no o tome na žalost još ne možemo previše otkriti - možemo samo reći da je vezano uz poklone i iznenađenja, a o čemu se radi, nadamo se da ćemo moći reći kroz koju godinu.



Autor: Darko Markušić


Projekt ‘mimladi.hr - novo lice naslovnice’ sufinancira Europska unija sredstvima Europskog socijalnog fonda u iznosu od 800.070,02 HKR.

Trajanje projekta je dvije godine, a ukupna vrijednost projekta iznosi 941.258,85 HRK.

Sadržaj članka isključiva je odgovornost Svjetskog saveza mladih Hrvatska.

Skip to content