Dino Kečević je mladi zagrebački gimnazijalac.
On je sa 17 godina objavio oglas za ljetni posao na LinkedInu.
Tim je oglasom skrenuo na sebe pozornost poslovnog svijeta i oduševio iskusne poslovnjake.
Dino je u međuvremenu postao punoljetan.
On kaže kako se od tog oglasa u njegovom životu promijenilo sve.
Uz školske obaveze u dvije srednje škole, VII. gimnaziji i Srednjoj glazbenoj školi Elly Bašić u kojoj svira harmoniku, radi:
- posao koji je u međuvremenu dobio
- aktivan je na LinkedInu
- trenira
- čita
- sluša podcaste.
Dino još nađe vremena i za intervjue poput ovog u kojem nam je otkrio kako je nastao hit oglas koji ga je lansirao u zvijezde.
Dino nam je otkrio i tajne LinkedIna koje bi mladima mogle pomoći u karijerama.
Preporučio je i neke od korisnih podcasta i knjiga.
Otkrio je planove za budućnost i kako diše njegova generacija po pitanju zapošljavanja.
Za početak, tko je Dino Kečević?
Dino: Živim u Zagrebu i imam 18 godina.
Pohađam VII. gimnaziju te paralelno idem u Srednju glazbenu školu Elly Bašić gdje sviram harmoniku.
Moji hobiji jesu:
- čitanje knjiga
- treniranje
- slušanje podcasta.
Ono što me zanima jest:
- biznis
- poduzetništvo
- marketing
- website development
- kriptovalute
- blockchain tehnologija.
Oglas koji proslavio Dinu rezultirao je time da je dobio, ne samo ljetni, već posao koji uključuje cjelodnevni angažman.
Dino: Radim u startupu koji se zove VeeMee.
Moje dužnosti tamo jesu:
- pisanje i objavljivanje blogova
- upisivanje klijenata u baze podataka
- SEO optimizacija
- social media marketing.
I mladi i stariji često smatraju da nemaju vremena i to im služi kao izgovor za mnoge stvari.
S obzirom na to da ti imaš puno obaveza, kako sve stigneš?
Opiši nam jedan svoj radni dan.
Dino: Često dobijem to pitanje.
Odgovor je upravljanje vremenom.
Kad ideš u dvije srednje škole i uz to još svašta nešto radiš sa strane, onda moraš iz svakog trenutka izvlačiti maksimalno.
Što se tiče radnog dana on počinje u šest ujutro.
Nakon buđenja doručkujem i krećem u školu koja obično počinje u 8 sati.
Pod odmorima odgovaram na poruke, e-mailove i komentare.
Škola završi oko 14 sati i onda idem u glazbenu školu.
Ovisi, od dana do dana, ali obično mi tamo nastava traje do 18 ili 19 sati, a nekad i do 21 sat.
Zatim idem doma i tamo večeram i treniram.
Ako imam neku zadaću, riješim je ili ako imam nekog posla onda ga napravim.
Također, s obzirom na to da mi do škole treba otprilike sat vremena, često u tramvaju:
- učim
- čitam
- slušam podcaste.
Nekad učim i u pauzama između gimnazije i glazbene škole.
Zadaću rješavam kasno navečer, a vikendima radim i ponavljam gradivo.
Zna biti ludih tjedana, ali sve je to normalno.
Ne žalim se i ništa mi nije teško.
Široj javnosti postao si poznat zahvaljujući oglasu za ljetni posao.
Kako si došao na ideju objaviti oglas koji te proslavio?
Je li to bila tvoja originalna ideja ili si već vidio nešto slično pa prilagodio sebi?
Što je bilo presudno da oglas postane hit, zahvaljujući čemu si postao popularan?
Dino: Da, ideja je bila moja, nikad prije nisam vidio nešto slično.
Ono što je zanimljivo jest da sam taj oglas totalno spontano napisao i objavio.
Nisam očekivao apsolutno ništa.
Mislim da je bitan faktor za uspjeh bio to što sam kao mlada osoba spreman raditi.
Ljudima se jednostavno svidjela takva priča i odlučili su je podržati nakon čega sam stekao određenu popularnost, iako za sebe ne volim reći da sam popularan.
Što se u tvom životu od tada promijenilo?
Što ti je LinkedIn donio?
Dino: Da budem iskren, sve se promijenilo.
Našao sam posao kod odličnog poslodavca i imam super kolege na poslu.
Bio sam par puta u medijima što je jako zanimljivo iskustvo.
Promijenio sam okolinu i prijatelji su mi postali predivni ljudi s kojima mogu pričati o temama koje i njih i mene zanimaju te ih također mogu pitati za savjet ili pomoć ako nešto trebam.
Upoznao sam brojne poduzetnike koji su sa mnom nesebično podijelili lekcije koje su naučili na svom putu i dali mi savjete za dalje.
Ako niste na LinkedInu, puno toga propuštate.
Koliko dugo si bio prisutan na LinkedInu prije tog hit oglasa ?
Kako si se zainteresirao za LinkedInu jer ta platforma baš i nije popularan među tvojim uzrastom?
Dino: Prije tog oglasa bio sam na LinkedInu više od godinu dana.
Međutim, objave su mi bile loše.
Nisam se povezivao i nisam komentirao tuđe objave što je velika greška koju sam radio.
Za LinkedIn sam se zainteresirao putem videa od Garyja Vaynerchuka, stručnjaka za marketing, u kojem je objašnjavao što je LinkedIn.
Na prvu me je zainteresirao i odlučio sam otvoriti profil.
Tada sam imao 15 godina i definitivno je istina da LinkedIn nije bio i da dan danas nije popularan među mojom generacijom.
Vjerujem kako će se to promijeniti u budućnosti.
Godine nisu bitne ako imaš nešto za podijeliti s publikom, a mnogi puštaju da ih ta iluzija mladosti ludosti sabotira da postave temelje za svoju budućnost.
Mislim da im LinkedIn kao platforma definitivno može pomoći u tome.
Kako si gradio svoju mrežu na LinkedInu, što te na kraju i dovelo do više od 11 tisuća pratitelja?
Koliko si imao pratitelja prije hit oglasa, a kako je njihov broj rastao nakon što se priča o tebi proširila medijima i društvenim mrežama?
Dino: Prije hit posta mislim da sam imao oko tisuću konekcija, a nakon njega vrlo brzo sam došao do više od pet tisuća.
To je bilo baš zanimljivo iskustvo.
Također, od prije otprilike četiri mjeseca objavljujem svaki dan i od tada sam došao do spomenutih +11 tisuća pratitelja.
Osim objavljivanja tu je svakako dosta komentiranja ispod postova i povezivanja s drugim ljudima.
Strpljenje je ključ u ovome.
Koliko vremena dnevno trošiš za LinkedIn i kako dolaziš do ideja i inspiracija za objave?
Pišeš li iz glave ili se pripremaš?
Opiši nam proces.
Dino: Sad kad je škola počela, rijetko kad uhvatim više od pola sata dnevno za LinkedIn, što mi nekad zna predstavljati problem jer ne stignem odgovoriti na komentare i zahtjeve za konekciju
To uglavnom radim pod odmorima u školi.
Ideje za postove uglavnom dolaze spontano.
S obzirom na to da tijekom vožnje u školu slušam podcaste, nekad u njima čujem neku važnu poruku, pa je zapišem i odlučim podijeliti na LinkedInu.
Isto vrijedi i za knjige.
Također, ako mi se dogodio neki zanimljiv događaj tu priču isto tako zapišem i podijelim.
Nastojim donijeti što veću vrijednost svojoj publici.
Imam i jedan mali savjet u vezi pisanja postova, a on je da zapišete ideju za post.
Ne znam niti sam koliko sam na početku dobrih ideja za postove zaboravio, samo zato što ih nisam zapisao.
Definitivno sam naučio lekciju.
LinkedIn je drugačiji od Facebooka i Instagrama.
Pratitelji i mreža konekcija se teže gradi, pogotovo nepoznatim osobama.
Što bi savjetovao mladima koji se spremaju krenuti graditi LinkedIn mrežu?
Dino: Istina je da je drugačiji, ali upravo je to njegova ljepota.
Savjet koji bih dao mladima jest da se što prije priključe na LinkedIn i krenu se povezivati te komentirati ljudima ispod postova.
Čak niti ne moraju objavljivati, dokle god grade svoju zajednicu.
Također, neka budu svoji i neka se ne daju ako naiđu na par zlonamjernih komentara.
Sve je to normalno.
Koje bi im osobe savjetovao?
Kojih pet osoba trebaju zapratiti da bi im njihov rad mogao biti od koristi i zašto?
Dino: 1. Marin Mrša – kontinuirano objavljuje svaki dan već preko dvije godine.
Dijeli korisne savjete za poduzetništvo, LinkedIn i život općenito.
2. Milan Horvat – ako vas zanimaju financije, ekonomija i kriptovalute u Milanovom ćete sadržaju uživati.
3. Dina Čalaković – dijeli vrhunske savjete za pisanje i uređivanje LinkedIn profila.
Divna osoba.
4. Matt Higgins – američki poduzetnik i investitor na Shark Tanku.
Dijeli super savjete za biznis i mindset.
5. Gary Vaynerchuk – marketing i biznis stručnjak.
Na njegovom profilu ima za svakoga po nešto.
Na LinkedInu si napisao da puno čitaš i slušaš podcaste, možeš li mladima koji će ovo čitati preporučiti nekoliko za koje misliš da bi im mogli biti od koristiti i zašto?
Dino: Da, jako volim čitati, a još više slušati podcaste.
Da nije bilo knjiga i podcasta iskreno ne znam što bi bilo sa mnom.
Bez sumnje, oni su me najviše usmjerili u životu.
Knjige koje bih preporučio:
- Najbogatiji čovjek u Babilonu – genijalna knjiga koja vas kroz jako zanimljivu priču uči kako razmišljati te kako upravljati novcem
- Millionaire next door ili u prijevodu na hrvatski Milijunaš u susjedstvu – super knjiga koja kroz podatke iz autorova istraživanja pokazuje kako obični ljudi u jednoj generaciji mogu postati milijunaši, čak i ako rade posao s niskom ili prosječnom plaćom.
Što se tiče podcasta slušam ih nekoliko.
Podcast koji će za mene uvijek biti broj 1 zove se REAL AF by Andy Frisella.
Čovjek koji ga vodi poduzetnik je s jednom od najzanimljivijih priča o uspjehu.
Iz tog podcasta sam definitivno naučio najviše o biznisu, poduzetništvu i mindsetu.
Podcast broj 2 kojeg bih preporučio zove se Ed Mylett show.
Izvrstan podcast za biznis, mindset i marketing.
Topla preporuka.
Još neke koje tu i tamo poslušam su:
- Impact Theory
- The Investor’s Podcast
- The Tim Ferriss Show
- The School of Greatness.
Gdje se vidiš za pet godina odnosno u budućnosti?
Kojim bi se zanimanjem volio baviti?
Dino: Vidim se kao poduzetnika i investitora.
Također, vrlo je moguće da ću se odseliti u dogledno razdoblje.
Kako tvoja generacija uopće gleda na svoju budućnost kad je zaposlenje u pitanju?
Misle li graditi karijere u Hrvatskoj ili gledaju da istu grade izvan nje?
Dino: Dosta kolega iz generacije pitao sam o budućim planovima i o tome planiraju li ostati i raditi u Hrvatskoj.
Odgovori su šaroliki.
Neki planiraju ostati ovdje, završiti fakultet i pronaći posao.
S druge strane ima onih koji jedva čekaju otići raditi u neke strane zemlje.
Također, ima i onih koji se planiraju obrazovati vani te se onda vratiti u Hrvatsku.
Najčešće željene destinacije jesu:
- Austrija
- Njemačka
- Danska
- Engleska
- Kanada
- Švicarska
- Irska.
Koja su zanimanja među tvojim vršnjacima trenutno popularna?
Kakve bi poslove željeli raditi u budućnosti i što rade kako bi svoje snove ostvarili?
Dino: Zanimanja koja su među mojim vršnjacima trenutno popularna jesu:
- poduzetnik
- doktor
- influencer
- marketinški stručnjak
- programer
- inženjer.
Naravno, nema tu pravila i svatko želi raditi ono što mu se sviđa i u čemu se vidi u budućnosti.
Tako često čujem i da netko želi biti:
- arhitekt
- muzičar
- odvjetnik
- biolog
- psiholog
- agronom.
Ova raznovrsnost zanimanja mi je baš super jer sam mišljenja da svatko treba raditi ono što voli.
Kako ti i tvoja generacija gledate na zapošljavanje mladih bez iskustva u Hrvatskoj?
Što bi po tebi bile najveće prepreke s kojima se susrećete?
Što napraviti da budu zadovoljni poslodavci, ali i posloprimci?
Dino: Na zapošljavanje mladih bez iskustva moja generacija i ja gledamo kao na pozitivnu stvar.
Smatramo kako je dobro i poželjno da mladi rade jer će upravo putem rada oni moći steći radno iskustvo.
Također, naučit će vještine, biti od koristi firmi u kojoj rade, zaraditi nešto novca te u konačnici pokazati budućim poslodavcima svoju želju za radom još od malih nogu.
Benefita je stvarno puno.
Što se tiče prepreka s kojima se susrećemo, rekao bih da je to nemogućnost zapošljavanja srednjoškolaca kod nekih poslodavaca.
Ono što često čujem jest to da nekoga nisu zaposlili zato što ide u srednju školu.
Za one koji ne znaju, svaki rad srednjoškolca prema zakonu mora ići preko Učeničkog servisa kao posrednika.
Ono u čemu je problem je to što se mnogim potencijalnim poslodavcima ne da zafrkavati s time jer postoje razna ograničenja.
Jedno od ograničenja je svakako to što oni moraju dosta raditi s nama što košta vremena i novaca, a mi nećemo ostati u kompaniji cijelo vrijeme nego ćemo se vratiti u školu čim završe praznici.
Za mnoge poslodavce to zna biti problem jer im se u konačnici ne isplati.
No, s druge strane postoje oni kojima je baš korisno i isplativo zaposliti nekoga tko ide u srednju školu.
To je zato što je naša satnica relativno niska i iznosi u prosjeku od 25 do 30 kuna.
Nekim kompanijama kao što su Konzum i Interspar u kojim se trebaju slagati stvari na police i prepakiravati proizvodi njima je to fantastično.
Za takav posao nije potrebno nikakvo ulaganje u osposobljavanje.
Svakako bih u budućnosti volio vidjeti više IT kompanija koje zapošljavaju srednjoškolce.
Naravno one neće moći zaposliti svakoga jer će vjerojatno zahtijevati određeno znanje za područje rada.
Svom srećom, danas se na internetu sve može naučiti besplatno uz malo volje, želje i strpljenja.
Autor: Mislav Nekić
Projekt ‘mimladi.hr - novo lice naslovnice’ sufinancira Europska unija sredstvima Europskog socijalnog fonda.
Iznos sufinanciranja je 800.070,02 HKR.
Trajanje projekta je dvije godine.
Ukupna vrijednost projekta iznosi 941.258,85 HRK.
Sadržaj članka isključiva je odgovornost Svjetskog saveza mladih Hrvatska.